Sla stap over
Hoeveel Seks Hebben Wij?

Hoeveel Seks Hebben Wij?

Het is erg onduidelijk hoe vaak koppels seksueel actief zijn. Één onderzoek van meer dan 20.000 mensen vond dat slechts 26% van de seksueel actieve duo’s één keer per week seks had. De meerderheid van de deelnemers aan het onderzoek gaven aan dat ze slechts één of twee keer per maand seksuele betrekking hadden.

Andere onderzoeken hebben aangetoond dat koppels tussen één of twee keer per week tot een paar keer per maand seks hebben.

Een wereldwijd seksonderzoek zag dat 80% van de mannen en 61% van de vrouwen hun seksleven als “vrij goed” omschreven. Een groot percentage van de deelnemers aan het onderzoek zeiden dat stress een grote afknapper is.

Hoeveel Seks Zou Je Moeten Hebben?

Er spelen veel factoren mee als het komt op intimiteit. Het is belangrijk om jouw seksleven niet te vergelijken met dat van anderen, aangezien er niet echt zoiets als “normaal” is.


Volgens de statistieken zijn de gelukkigste koppels diegenen die ongeveer één keer per week seks hebben, volgens een onderzoek uit 2021. Koppels die meer seks hadden, waren niet gelukkiger en koppels die minder dan één keer per week seksuele activiteit hadden, waren minder tevreden.

 Als mens hebben we nood aan intimiteit en connectie, en seks is een uitstekende manier om je close te voelen en contact te maken met je partner. Fysieke intimiteit zeker seks, knuffelen, aanraking, orale stimulatie en open communicatie over onze noden en wensen kunnen de band van een koppel versterken.

Wat Houdt Ons Tegen Om Seks Te Hebben?

Veel mensen zouden liever meer seks hebben, maar soms staat het leven gewoon in de weg. Hieronder vind je 5 redenen waarom mensen geen seks hebben, samen met tips om deze struikelblokken te overkopen:

Stress

We beseffen vaak niet welke rol stress speelt in onze levens. Het kan je prikkelbaar maken, overweldigen en depressie veroorzaken, laat staan een verhoogd cortisolniveau, maagproblemen en hoofdpijnen.

Diep in- en uitademen, meditatie, voldoende slaap, een gebalanceerd dieet en fysieke activiteit kan stress helpen verminderen. Rusttijd en tijd met je partner prioriteit geven zal ook je stress helpen verminderen.

Gebrek aan Verbinding

Als je het moeilijk vindt om verbinding te maken met je partner, is het tijd om je interacties met elkaar opnieuw te evalueren. Wanneer was de laatste keer dat je op een date of vakantie bent gegaan zonder de kinderen?

Opnieuw verbinding maken hoeft geen betrekking te hebben op grote gebaren of weekendjes weg (hoewel die dingen ook leuk zijn!). Wekelijkse dates of af en toe een liefdesbrief kan de romantiek al opnieuw aanwakkeren.

Laag Zelfvertrouwen

Een slecht zelfbeeld kan een grote impact hebben op je seksleven. Als je je niet goed voelt in je eigen vel, is het moeilijk om je aantrekkelijk te voelen.

Moeite doen om je positiever te voelen over je uiterlijk kan je helpen om je meer vertrouwen te geven in de slaapkamer. Negatieve zelfpraat over je lichaam aanpakken zal je mindset veranderen en jezelf in een positiever licht plaatsen.

Een sport die je graag doet uitvoeren zal je ook beter doen voelen over je lichaam en de feel-good hormonen vrijlaten die je vertrouwen zullen opbeuren.

Gezondheidsproblemen

Als jij of je partner een chronische medische aandoening hebben, kan je seksleven daaronder lijden. Medicatie kan ook je libido en seksuele tevredenheid beïnvloeden.

Schrijf al je bedenkingen rond je gezondheid en intimiteit op en maak een afspraak met je arts om je opties te bespreken. Je verdient een actief seksleven waar je van kan genieten.

Digitale Toestellen

Als je de hele tijd bezig bent met je telefoon op computer, is het bijna onmogelijk om een connectie te maken met je partner. Digitale toestellen werken afleidend en zetten een grote domper op fysieke intimiteit.

Probeer je telefoon in een andere kamer te leggen en maak een afspraak om alle digitale toestellen uit de slaapkamer te laten. De kans dat je een betere connectie hebt met je partner is veel hoger als je de verbinding met de buitenwereld even uitschakelt.

Tips voor een Beter Seksleven

De volgende tips zullen je helpen om je seksleven naar het volgende niveau te tillen:

Houd Rekening Met Elkaars Noden en Verlangens

Blijf communiceren over je seksuele noden en verlangens. Als je de dingen wat pikanter wil maken door een nieuwe positie te proberen, praat er dan op voorhand over. Het is ook handig om na de seks te praten over je ervaring. Moedig je partner aan om open te zijn over zijn of haar seksuele verlangens. Een groot deel van seksuele tevredenheid is communicatie.

Gebruik Educatieve Middelen

Er zijn ontelbaar veel zelfhulpboeken en andere nuttige bronnen die je helpen om de fijne kneepjes van seks aan te leren. Als jij en je partner een specifiek probleem hebben, kan je online zoeken of je lokale boekenwinkel bezoeken om daar opzoekwerk te doen over het onderwerp.

Maak Tijd om te Kussen en Knuffelen

Fysieke verbinding is belangrijk in elke relatie. Je kan deze band versterken door regelmatig te kussen en knuffelen. Het zal niet alleen de fysieke band tussen jullie versterken; het zal je ook helpen om emotioneel verbinding te maken.

Ontspan Voor Seks

Het kan moeilijk zijn om van een stressvolle werkdag over te gaan in een avond om van te genieten. Probeer daarom om voor fysieke intimiteit een ontspannende activiteit te doen. Diep in- en uitademen, meditatie en yoga kunnen helpen. Een leuk dinertje op z’n twee kan ook wonderen doen. Om intimiteit te verhogen kan je proberen om samen aan een ontspannende activiteit deel te nemen voor de seks.

Probeer Nieuwe Standjes

Je routine aanpassen zal je helpen om alles wat pikanter te maken in bed. Als je seksleven routine en/of saai is geworden, voeg dan af en toe – of altijd - nieuwe standjes toe! 

Inspiratie nodig? Zoek niet verder!

Vorige artikel Hoe krijg je een stijve na je 60?!
Volgende artikel Wat is het Beste Seksspeeltje om Voor Haar te Kopen?